Algemene Voorwaarden
Algemene voorwaarden Ordiq
E-mail: Klantenservice@ordig.nl
Website: www.ordiq.nl
Artikel 1 - Definities
1. Ordig : Ordiq . gevestigd te Landgraaf. KvK-nummer 98062514
2. Klant: degene met wie Ordiq een overeenkomst is aangegaan.
3. Partijen: Ordiq en Klant samen.
4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 - Toepasselijkheid
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van
diensten van producten door of namen Ordiq.
2. Ordiq en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
3. Ordiq en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 - Prijzen
1. Ordiq hanteert prijzen in euro's, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij
schriftelijk anders is afgesproken.
2. Bestel mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
3. Verhogingen van de kostprijzen van producten van onderdelen daarvan, die Ordiq niet kon voorzien tien keer van het doen van de
aanbieding van het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
4. De consument heeft het recht om een overeenkomst te maken vanwege een prijsverhoging in lid 3, tenzij de verhoging het
gevolg is van een wettelijke regeling
Artikel 4 - Monsters en modellen
1. Wanner de Klant een monster of model van een product heeft ontvangen, dan kan hij geen andere rechten ontlenen dan dat het
een aanduiding is van de aard van het product, tenzij schriftelijk wordt vermeld dat de te leveren producten met het monster of model
overeenkomende stemmen.
Artikel 5 - Betalingen en betalingstermijn
1. Bestel mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het vastgestelde bedrag verlangen.
2. De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
3. De betalingstermijnen die Ordiq hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat als de klant het afgesproken bedrag niet
uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Ordiq aan de
een aanmaning hoeff hoeft te sturen of in gebreke te stellen.
4. Ordiq mag een leveringsafhankelijke van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidsstelling eisen voor het totale bedrag van de
diensten van producten.
Artikel 6 - Gevolgen te late betaling
1. Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Ordiq de wettelijke rente per maand voor niet-handelstransacties in
rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
2. Wanneer de Klant verzuim heeft, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele vergoeding betalen aan Ordiq.
3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
4. Wanneer de Klant niet op tijd financieel is, mag Ordiq zijn verplichtingen opschorten voordat de Klant heeft betaald.
5. In het geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Ordiq op de
Klant onmiddellijk opeisbaar.
6, Weigert de Klant doet mee aan de uitvoering van de overeenkomst door Ordiq, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs
betalen.
Artikel 7 - Recht van reclame
1. Wanneer de Klant in verzuim is, mag Ordiq het recht van reclame-inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.
2. Ordiq maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
3. Groter de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk
raden aan Ordiq, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
4. De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3
Artikel 8 - Herroepingsrecht
1. Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht
geldt niet wanneer:
- het product wordt gebruikt
- het een product is dat snel kan worden bederven, zoals voedsel of bloemen.
- het een product is speciaal voor de consument op maat gemaakt of aangepast.
- het een product is dat niet kan worden teruggestuurd om hygiënische redenen, zoals ondergoed of badkleding.
- de verzegeling is niet intact, wanneer het gaat om gegevensdragers met digitale inhoud, zoals dvd's of cd's.
- het product of dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, een cateringopdracht of een vorm van vrijetijdsbesteding betreft.
- het product een los tijdschrift of losse krant is.
- de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht.
2. De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
- op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling
- Een groot deel van de consument heeft bevestigd dat de digitale inhoud via internet afneemt.
3. De consument kan vergroten van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar klantenservice@ordiq.nl, voorziening
met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van Ordiq, www.ordiq.nl
4. De consument moet het product binnen 14 dagen na het versturen van de mail in lid 3 terugsturen naar Ordiq.
5. Stuur de consument het product niet binnen 14 dagen na het volledig maken van zijn herroepingsrecht terug, dan vervalt zijn
herroepingsrecht.
Artikel 9 - Vergoeding van bezorgkosten
1. Wanner de consument op tijd zijn aankoop heeft herroepen en op tijd de volledige bestelling naar Ordiq heeft afgerond, dan zal
Ordiq eventuele door de consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de onvermijdelijk volledig voltooide bestelling aan de consument terugbetalen.
2. De kosten voor bezorgen komen alleen voor rekening van Ordiq voor zover de volledige bestelling wordt gelezen.
Artikel 10 - Vergoeding retourkosten
1. Als de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling op tijd retourneert, dan is de consument de
kosten daarvoor betaalbaar.
Artikel 11 - Retentierecht
1. Ordiq kan zijn retentierecht versterken en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog
openstaande rekeningen van Ordiq heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
2. Het retentierecht impliceert ook op grond van tegenstrijdige overeenkomsten waardoor de Klant nog geen geld moet betalen aan Ordiq
3. Ordiq is niet aansprakelijk voor eventuele schade aan de Klant vanwege het gebruik van zijn retentierecht.
Artikel 12 - Eigendomsvoorbehoud
1. Ordiq blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van Ordiq met betrekking tot een
onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vamwege het tekortschieten in de nakoming.
2. Tot die tijd in lid 1 kan Ordiq gebruik maken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
3. Voordat het eigendom wordt overgedragen op de Klant, mag de Klant de producten niet verkopen, verkopen, vervreemden of op een andere
manier lastig.
4. Wanneer Ordiq gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, wordt daarmee de overeenkomst gesloten en mag Ordiq
van de klantcompensatie, gederfde winst en rente-eisen.
Artikel 13 - Levering
1. Levering vindt plaats zolang de voorraad aanwezig is.
2. Levering vindt plaats bij Ordiq, tenzij anders wordt overeengekomen.
3. Levering van online afzonderlijke producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.
4. Wanneer de Klant de afgesproken niet of niet op tijd betaald, mag Ordiq zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant betaalt.
5. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan Ordiq kan tegenwerpen.
Artikel 14 - Levertijd
1. De leveringen van Ordiq zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk
anders wordt afgesproken.
2. De levertijd gaat in wanneer de Klant het bestelproces volledig heeft aferond en waarvan een bevestiging heeft gekregen van Ordiq.
3. De Klant krijgt geen compensatie en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer Ordiq later levert dan is afesproken. De
Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer Ordiq niet binnen 14 dagen kan
leveren, na aanleiding daarvan schriftelijk te zijn aangemaand van de Klant en Ordiq iets anders hebben afgesproken.
Artikel 15 Feitelijke levering
1. De Klant moet ervoor zorgen dat de regelmatige levering van zijn systematische producten op tijd kan voorkomen.
Artikel 16 Transportkosten
1. De Klant tevreden de kosten voor transport, tenzij de Klant en Ordiq schriftelijk iets anders hebben afgesproken.
Artikel 17 Verpakking en verzending
1. Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de klant deze door de vervoerder een.
aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Ordiq niet aansprakelijk
stellen voor eventuele schade.
2. Wanneer de Klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele beschadigingen aan producten of de verpakking
vooraf aan het vervoer melden aan Ordiq. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Ordiq niet aansprakelijk stellen voor eventuele
schade.
Artikel 18 - Oppassen
1. Wanneer de klant bepaalde producten later mislukt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een defect kwaliteitsverlies
geheel voor de Klant.
2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.
Artikel 19 - Garantie
1. De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk
materiaal.
2. De garantie garandeert niet:
- in het geval van normale slijtage
- voor schade ontstaan door ongevallen
- voor schade door bepaalde wijzigingen aan het product
- voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant
- wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden bewezen
3. Het risico van verlies, beschadiging van diefstal van de producten die het oorsprong zijn van een overeenkomst tussen, gaat over op
de Klant op het moment waarop deze en/of feitelijk worden geleverd, opgelost in de macht van de Klant komen van van een derde
die het product ten behoeve van de Klant in neemt.
Artikel 20 - Ruilen
1. De Klant mag een gekocht artikel ruilen. Hierbij gelden de volgende voorwaarden:
- r uilen vindt plaats binnen 14 dagen na aankoop waarbij de Klant de originele factuur kan laten zien
- het product wordt teruggebracht in de originele verpakking en met het aangehechte originele prijskaartje
- Het product is niet gebruikt
2. Afgeprijsde artikelen, bederfelijke producten, op maat gemaakte artikelen of speciaal voor de Klant aangepaste artikelen kunnen niet worden geruild.
Artikel 21 – Vrijwaring
1. De Klant vrijwaart ordiq tegen alle aansparaken van anderen die verband houden met door Ordiq geleverde producten en/of diensten
Artikel 22 - Klachten
- De Klant moet een door Ordiq geleverd product of een vaste dienst zo snel mogelijk ontdekken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product van een krachtige dienst niet aan dat wat de redelijke klantwijs mag verwachten, dan moet de klant ordiq op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
- Een consument moet binnen 2 maanden uiterlijk na het vaststellen van de tekortkoming Ordiq deze op de hoogte stellen.
- De Klant geeft daarbij een zo onzichtbare mogelijke omschrijving van de tekortkoming aan, zodat Ordiq hiërarchisch kan reageren.
- De Klant moet melden dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Ordiq.
- Wanneer een klacht over soortgelijke werkzaamheden gaat, dan kan de Klant niet eisen dat Ordiq andere werkzaamheden gewoonlijk dan is afgesproken.
Artikel 23 - Ingebrekestelling
- De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk maken aan Ordiq.
- De Klant is er zeker van dat zijn ingebrekestelling ook daadwerkelijk op tijd wordt bereikt.
Artikel 24 - Aansprakelijkheid Klant
- Wanneer Ordiq een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 25 - Aansprakelijkheid Ordiq
- Ordiq is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant componenten wanneer de schade wordt veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
- Wanneer Ordiq aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade het verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
- Ordiq is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
- Wanneer een Ordiq aansprakelijkheidsverzekering heeft, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd. Als er geen verzekering gesloten is of geen schadebedrag wordt uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto's, kleuren, tekeningen, beschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 26 - Vervaltermijn
- Elk recht van de Klant op compensatie van Ordiq vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waarbij de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Dit wordt niet onduidelijk het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 27 - Ontbinding
- De Klant mag de overeenkomst ontbinden wanneer Ordiq toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
- Is het nakomen van de verplichtingen door Ordiq niet mogelijk, dan kan ontbinding plaatsvinden nadat Ordiq in verzuim is.
- Ordiq mag de overeenkomst met de Klant ontbinden, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Ordiq kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 28 - Overmacht
- In aanvulling op artikel 6:75 BW levert dat een tekortkoming van Ordiq door de Klant niet aan Ordiq op kan worden gerekend wanneer er sprake is van overmacht.
- Onder de overmachtssituatie in lid 1 valt onder meer ook:
- een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
- wanprestatie van vertraging van toeleveranciers, bezorgers van anderen- stroom-, elektriciteits- internet-, computer- van telecomstoringen
- Computerinbraken
- Overheidsmaatregelen
- Vervoersproblemen
- slechte weersomstandigheden
- werkonderbrekingen
- Wanneer zich een overmachtssituatie voordoet waardoor Ordiq 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort voordat Ordiq kan nakomen.
- Vanaf het moment dat een overmachtssituatie tien minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Ordiq de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel van deels ontbinden.
- Ordiq hoeft in een overmachtssituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Ordiq dit voordeel heeft.
Artikel 29 - Wijziging overeenkomst
- Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Ordiq de overeenkomst aanpassen.
Artikel 30 - Wijziging algemene voorwaarden
- Ordiq mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Ordiq altijd doorvoeren.
- Ingrijpende wijzigingen zullen Ordiq zoveel mogelijk vooraf met de Klant besproken.
- Een consument mag bij een veilige wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 31 - Overgang van rechten
- De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Ordiq aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Ordiq.
- Deze verrassende gevolgen als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 32 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
- Een variabele die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een ingewikkelde die het indirecte in de buurt komt van wat Ordiq bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 33 - Toepasselijk recht en onafhankelijke rechter
- Op deze algemene voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.
- De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Ordiq is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Ordiq, tenzij de wet iets anders beslist.
Opgesteld op 22/08/2025